top of page

Matprat

Sett bort fra at halve kjøleskapet vårt for øyeblikket er fullt av norske delikatesser (les: norvegia, brunost, makrell i tomat og trønderfår), så føler jeg meg som nevnt tidligere nesten som meg selv i matveien igjen. Og derfor tenkte jeg å som lovet dele med dere hva det egentlig innebærer.

Jeg har siden mai 2011 hatt ett for noen uvanlig spisemønster, såkalt periodisk faste (PF) eller intermittent fasting (IF). Det betyr at jeg har spist mitt første måltid rundt lunch tider, og at jeg har spist 2-3 store måltid, istedet for flere små. Det finnes ulike måter å gjøre PF på, men det vanligste er å ha ett fastevindu på 16 timer, og ett spisevindu på 8 timer. De første månedene jeg testet dette var jeg derfor ganske fast på at første måltid var klokken 12, og at siste måltid ble inntatt før klokken 20.00. Etter en stund ble jeg derimot mye mer fleksibel på tidspunktene, og spiste første måltid når jeg følte meg sulten. Noen dager resulterte det i frokost i 10-11 tiden, mens andre dager ble første måltid inntatt så sent som klokken fire eller fem. Og det er litt av greia med dette opplegget, at man skal spise når man er sulten, i stedet for å følge klokka, noe som for meg har vært både naturlig og meget praktisk.

En annen fordel (iallefall for meg!) er at fordi man ikke spiser hele dagen, så kan man spise større måltid når man først spiser uten at det går nevneverdig ut over vekta. Jeg liker å kjenne meg mett, ikke bare forsynt liksom, og blir nesten trist av å se porsjonene noen påstår er ett fullverdig måltid. Og så må jeg bare riste på hodet av f.eks instagram-kommentarer der folk synes det er mye med 4 egg til frokost. Seriøst, LOL. Jeg spiser nesten like mye som Ian, og jeg liker det!

Nå skulle jo ikke dette være ett innlegg om periodisk faste, men jeg synes likevel det kan være greit å presisere hva det går ut på med tanke på at selve spisemønsteret, altså når og hvor ofte man spiser, også er en stor del av selve kostholdsbildet. Samtidig vil jeg også poengtere at dette opplegget nødvendigvis ikke passer for alle, noe du kan lese mer om her dersom du er interessert.

I starten av graviditeten prøvde jeg å få i meg mat så tidlig som mulig helt enkelt fordi jeg håpte det ville hjelpe mot kvalmen. Dessverre var jeg kvalm både før og etter jeg hadde spist uansett tidspunkt, men det ble likevel ingen periodisk faste disse månedene. Før vi reiste til Bali forsvant kvalmen (halleluja!), og siden vi kom hjem har jeg spist første måltid når det føles naturlig. I går spiste jeg f.eks frokost klokken 11 fordi vi skulle til stranden, mens i dag spiste jeg frokost i 1-tiden.

Når det kommer til hva jeg spiser er jeg ikke særlig kreativ eller oppfinnsom. For meg skal maten gjøre 3 ting; den skal gi kroppen min de næringsstoffene den trenger, den skal gjøre meg mett slik at jeg ikke blir sulten igjen 2 timer etter at jeg har spist, og den skal smake godt. Mesteparten av tiden er det også ett kriterium at tilberedningstiden skal være så kort som mulig, og det er sjeldent jeg bruker mer enn 45 minutter på å lage mat. Så om du leser dette for å få inspirasjon til middagen i kveld, så blir du kanskje skuffet. Men tips til måltid som metter og som ikke tar lang tid å lage, dét kan jeg hjelpe med 😉

FROKOST- BRUNCH- LUNCH Dagens første måltid er som regel egg-basert. Delvis for at vi har en eggkoker på jobb slik at jeg lett kan lage og spise maten der, og delvis for at egg gjør at jeg holder meg mett lenge. Og bortsett fra de 3 første månedene jeg var gravid, så synes jeg stekt og kokt egg smaker kjempegodt!

Er jeg på jobb blir det kokte egg med ett eller annet grønt til. Noen ganger moser jeg en avocado og har ved siden av, men dette er ikke ett must. Er jeg hjemme steker jeg som oftest eggene. Jeg spiser alt fra 3 til 5 egg, alt etter hvor sulten jeg er og hva jeg har ved siden av. Som regel spiser jeg også en eller to frukter som frokost-dessert.

1. Stekte egg med gulrot og guacamole. 2. Stekte egg med bær. Bærene spiste jeg egentlig som dessert, men la de på tallerkenen slik at det skulle se fint ut- som en føkkings ekte blogger hell yeah! 3. Stekte egg på proteinbrød (brød kjøpt i butikk med høyere innhold av proteiner). 4. Kokte egg, cherrytomater og guacamole

Det finnes to ulike salatsjapper i nærheten av jobb og der vi bor som vi ofte bestiller lunch fra. Da kan man lage sin egen salat, og til og med jeg som vanligvis anser salat å være en “side order” blir mett. En sjelden gang skjer det også at vi drar til en restaurant for å spise, f.eks Organic Cafe som har en bra lunch-buffet, eller ITSU der vi spiser sushi til det tyter ut ørene på oss. All you can eat sushi for under 200-lappen, sånt liker vi og servitørene kjenner oss igjen når vi kommer for å si det sånn 😉 Det er ikke ofte vi har rester etter middagen dagen før, men skjer det, har vi (eller jeg) ofte det som lunch dagen etter.

1. Salat med kylling og avocado. 2. Lunch-buffet fra Organic Cafe. 3. Salat med reste-kylling, avocado og feta-ost. 4.Kokte egg og sukkererter

MELLOMMÅLTID Om jeg spiser noe mellom frokost og lunch avhenger helt av hvor mange timer det blir mellom første og siste måltid. Ofte klarer jeg meg på to måltider per dag, mens nå i det siste har jeg spist ett mellommåltid i tillegg. Hva mellommåltidet består av avhenger av om jeg spiser det for at jeg er sulten, eller for at jeg bare har lyst på noe. Dersom jeg er sulten kan det fint bli ett par kokte egg (ja, selv om jeg har spist egg til frokost), knekkebrød med ost, tyrkisk yoghurt med müsli, babybell ost eller noen nøtter. Generelt sett spiser jeg ikke nøtter så ofte som snacks, helt enkelt fordi det smaker så godt at en liten neve fort blir en hel pose, og det er jo strengt tatt ikke nødvendig å spise 2000 kcal i kun nøtter liksom.

Før spiste jeg ofte sjokolade som snack midt på dagen, men nå som jeg er gravid har ikke sjokoladesuget vært det samme, så det blir ofte til at jeg spiser frukt i stedet, som regel eple, ananas, vannmelon eller bær. Og jeg spiser gjerne to eller 3 epler i samme sleng dersom jeg føler for det liksom.

MIDDAG I det siste har vi hatt mye besøk og dermed spist mye middag ute på restaurant, men om jeg lager mat hjemme blir det som regel kylling, laks eller kjøttdeig med salat eller grønnsaker til. Dersom vi er seine fra jobb og jeg hverken gidder å handle mat eller lage noe som tar lang tid, hender det ofte at vi tar noe enda mere lettvint, som f.eks havregrøt. Ett annet typisk quick fix måltid er stekte egg og moste erter. Jeg har som regel alltid egg i kjøleskapet og erter i fryseren sånn i tilfelle liksom.

1. Stekt laks med brokkolimos. 2. Salat med stekt kylling. 3. Salat med stekt laks. 4. Havregrynsgrøt kokt på vann og egg.

Dersom vi ikke går ut for å spise i helgene lager jeg gjerne noe som tar litt mer enn en halvtime. Min favoritt er lasagne, mens dersom Ian får velge blir det kylling-pesto-cashew-pizza. Taco er jo seff alltid en vinner, noen ganger som en stor tacosalat, og andre ganger som ekte nordmenn med lefse eller skjell.

1. Kyllingpizza med proteinlefse som bunn (samme som proteinbrødet, men i lefseform). 2. Tacosalat med guacamole. 3. Hjemmelaget lasagne med grønn salat. 4. Taco

Det jeg koser meg aller mest med på matfronten (særlig nå som jeg er gravid), er brødmat. Så når mamma og pappa nå kom på besøk bestod handlelisten hovedsakelig av norsk pålegg. Men også fullkornsmel og kruskakli slik at jeg kunne bake favorittrundstykkene (med hakkede mandler og tørkede fiken- fyfæn så godt!). Har jeg dette tilgjengelig spiser jeg gjerne brødmat både til morgen og kvelds. Det eneste problemet med meg og brødmat er at siden det smaker så godt, så spiser jeg mye mer enn det jeg egentlig trenger. I går bakte jeg rundstykker og mistet tellinga på hvor mange jeg spiste etter nr. 6 liksom. Derfor er brødmat for meg kosemat, ikke en del av mitt vanlige kosthold.

Jeg kunne nok forsette med mer matprat jeg altså. Jeg elsker jo mat, både å lage, spise og å snakke om den! Men runder likevel av her. Tror nemlig jeg skal ta meg en økt i gymmet, siden jeg har både tid og energi 🙂